نحوه تشخیص خرابی کویل اوپراتور کولر گازی

0 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
نحوه تشخیص خرابی کویل اوپراتور کولر گازی
چکیده مقاله :

سیستم داخلی کولر های گازی دارای اجزا و قطعات گوناگونی می باشد که عدم عملکرد صحیح هر کدام می تواند کلیه سیستم را دچار مشکل سازد.

از کولر های گازی به عنوان جایگزینی جهت گرما، رطوبت و شرایط جوی نامطلوب بیرون از خانه استفاده می شود. سیستم داخلی کولر های گازی دارای اجزا و قطعات گوناگونی می باشد که عدم عملکرد صحیح هر کدام می تواند کلیه سیستم را دچار مشکل سازد. یکی از قطعات موجود در کولر های گازی، کویل اوپراتور می باشد که دانستن نقش و عملکرد آن ها در سیستم بسیار بااهمیت است چرا که از این رو از خرابی آن ها باخبر شده و امکان تعمیر یا تعویض آن وجود دارد. کویل اوپراتو در قسمت داخلی کولر گازی بوده و همراه با ترموستات جهت خنک سازی هوا فعالیت می کند. 

چگونه می توان از خرابی کویل اوپراتور باخبر شد ؟

داخل کویل های اوپراتور مایعی به نام مبرد وجود دارد و زمانی که این مبرد شیمیایی در سرتاسر کویل حرکت می کند، فشار آن کاهش می باید. سپس به گاز کم فشار تبدیل شده به طوری که دمای آن بالاتر از نقطه انجماد می رسد. امکان جذب گرمای هوا در داخل کویل توسط این گاز وجود دارد و همزمان با خنک سازی هوا، رطوبت نیز از آن گرفته می شود. رطوبت جمع شده در داخل مخزن تخلیه کندانس جمع شده و از طریق لوله ی کندانس به بیرون می رود. هوای خنک نیز از طریق مجاری به داخل خانه وارد می شود.

 

نشانه های خرابی کویل اوپراتور کولر گازی

غالبا کولر های گازی به مدت 10 سال پس از نصب می توانند بدون مشکل به کارکرد خود ادامه دهند. اما برخی از مواقع ممکن است عملکرد اوپراتور ها دچار مشکل شده و کلیه سیستم را دچار خرابی کند. یکی از دلایل زنگ زدن کویل ها، چکه کردن آب از کویل می باشد که موجب کاهش کارایی کویل می شود. از دیگر نشانه های خرابی کویل اوپراتور کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
•    دیده شدن هوای گرما از دریچه های کولر 
•    روشن نشدن کولر گازی
•    خاموش و روشن شدن بی وقفه کولر گازی بدون خنک سازی محیط
•    چکه کردن قسمت داخلی کولر گازی
•    شنیدن صدا هایی ناآشنا و غیرعادی از کولر گازی

مراحل عیب یابی کویل اوپراتور کولر گازی 

1.    در مرحله اول باید هوای خروجی از دریچه ها را بررسی کرده و از گرم نبودن آن ها مطمئن شوید. دلیل اصلی کار نکردن ناگهانی کولر های گازی ناشی از خرابی کویل اوپراتور می باشد.
2.    همانطور که گفتیم کویل اوپراتور در قسمت داخلی کولر گازی قرار دارد و باید اطراف آن را بررسی کرده تا مطمئن شویم که نشانه ای از نشتی آب در آن جا وجود ندارد. زمانی که ماده مبرد نشتی کند سبب آسیب رسیدن به کویل اوپراتور خواهد شد چرا که سبب یخ بستن و آب شدن این قطعه به صورت پشت سر هم می شود تا جایی که فشار موجود بر روی کویل سبب از کار افتادن آن شود.
3.    در این مرحله لوله های مسی که به طرف قسمت بیرونی کولر گازی هدایت شده اند را بررسی کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. احتمال یخ زدن این لوله های مسی زمانی که کویل های اوپراتور دچار مشکل هستند وجود دارد. 

چه عواملی سبب خراب شدن کویل اوپراتور کولر گازی می شوند ؟

کویل اوپراتور ممکن است به دلایل گوناگونی دچار خرابی گردد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
•    کثیفی فیلتر هوا
•    کثیفی کویل اوپراتور
•    یخ زدن کویل اوپراتور
•    نشتی آب یا مبرد شیمیایی از کویل اوپراتور

نکته : سرویس کردن سیستم به صورت سالانه، تمیز کردن کویل اوپراتور و فیلتر هوا و همچنین تعویض فیلتر هوا هر چند وقت یکبار می تواند در سالم ماندن کویل اوپراتور تاثیرگذار باشد و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

تعویض کویل اوپراتور کولر گازی

زمانی که کویل اوپراتور به دلیل وجود نشتی خراب می شود، اغلب افراد نمی دانند که باید کویل را تعویض کنند یا به تعمیر آن بپردازند. توجه داشته باشید برخی از مشکلات در این سیستم به راحتی قابل تعمیر بوده و نیازی به تعویض کلی آن ها نمی باشد. 
با گذر زمان مسیر داخلی کویل اوپراتور دچار فرسایش شده و سبب ضعیف شدن فلز کویل می گردد. گاهی نیز ممکن است بیرون کویل نیز دچار فرسایش شود و به کویل آسیب وارد کند. تمامی این موارد، احتمال نشتی مبرد از کویل را افزایش می دهد. 
باید گفت زمانی که با نشتی مبرد از کویل رو به رو شدیم بهتر است آن را تعویض کنیم تا به تعمیر آن بپردازیم. چرا که تعویض آن هزینه ی کمتری از تعمیر و شارژ مجدد مبرد در بردارد. 
 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه تیز فروش محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب