چرا موتور کولر گازی کار نمی کند و چگونه می توان این مشکل را برطرف نمود ؟

0 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
چرا موتور کولر گازی کار نمی کند و چگونه می توان این مشکل را برطرف نمود ؟
چکیده مقاله :

یکی از مهم ترین قسمت های کولر آبی، موتور آن می باشد چرا که در صورت وجود اشکال و خطا در آن، سیستم کولر گازی دیگر قادر به ادامه کار و فعالیت خود نخواهد بود.

یکی از مهم ترین قسمت های کولر آبی، موتور آن می باشد چرا که در صورت وجود اشکال و خطا در آن، سیستم کولر گازی دیگر قادر به ادامه کار و فعالیت خود نخواهد بود. در ادامه شما را با دلایل از کار افتادن موتور کولر های گازی آشنا خواهیم کرد.

دلایل از کار افتادن موتور کولر آبی

  1. پریدن فیوز کولر آبی در زمان روشن شدن

زمانی که فیوز کولر گازی بپرد، سیستم دیگر قادر به کار کردن نمی باشد. در بعضی از موارد واترپمپ می تواند علت کار نکردن موتور کولر آبی شود. برای اطمینان از این موضوع، واتر پمپ را از کولر جدا کرده و به صورت مستقل آن را امتحان کنید. در صورتی که متوجه خرابی واترپمپ شدید باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

گاهی نیز ممکن است اختلالی در موتور دو سرعته به وجود آمده باشد و سبب از کار افتادن کولر آبی شود. در این زمان نیز باید موتور را به صورت جداگانه تست کرده و در صورت خرابی تعویض و یا تعمیر نمایید.

در صورتی که هیچکدام از قطعات دچار مشکل نباشند باید سیم کشی دستگاه را چک کنید تا مطمئن شوید که سیم کشی اتصال کوتاه نداشته باشد.

  1. فعالیت موتور با باد گرم

زمانی که تسمه ی کولر شل باشد ممکن است با کار نکردن کولر آبی مواجه شویم. در این صورت باید تسمه را به میزان لازم سفت کنیم. توجه داشته باشید این میزان نباید نه آنقدر سفت باشد که نتواند کار کند و نه اندازه ای باشد که بسیار شل باشد. به طور کلی تسمه باید به گونه ای باشد که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می کنیم، به اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد. به شل یا سقف کردن تسمه، رگلاژ گفته می شود.

  1. اتصال بدنه داشتن کولر آبی

اتصال بدنه یکی دیگر از دلایل از کار افتادن کولر های گازی می باشد. اتصال بدنه می تواند از مصرف کننده ها و سیم های رابط نشات گرفته باشد. مصرف کننده ها شامل موتور و واترپمپ بوده و برای عیب یابی آن ها می بایست واتر و پمپ را از دستگاه جدا کرده و آن ها را به صورت مستقل بررسی کرد. اگر هیچکدام مشکلی نداشته باشند، خطا در سیم کشی آن ها خواهد بود که در این شرایط می باست سیم کشی را تعویض کرد.

  1. روشن نشدن موتور کولر گازی

زمانی که هیچ یک از موتور و پمپ استارت نخورد و روشن نشود بدین معنی است که یا فیوز قطع است یا نول و فاز اصلی آن. زمانی که در کولر آبی اتصالی به وجود بیاید و سبب سوختن فیوز شود باید به تعویض فیوز به طور کلی پرداخت.

جهت بررسی فاز و نول کولر باید صفحه کلید کولر آبی را چک کرده و از عدم وجود هر گونه ایراد در آن اطمینان حاصل کرد. سپس باید ولتاژ کولر را به وسیله ی ولت متر تست کرده و در صورت وجود مشکل و خطا، آن را تعمیر یا تعویض نمود.

  1. صدا دادن موتور اما عدم فعالیت

عیب یابی در این شرایط باید توسط خازن چک شده و در صورت وجود مشکل به تعویض آن پرداخت. اگر مشکل در خازن نباشد باید قطعات دیگر مثل سیم پیچ دور تند، فن، کلید، تسمه، سیم پیچ دور کند و ... چک شده و در صورت خرابی آن ها نیز، تعمیر یا تعویض شوند.

جلوگیری از سوختن موتور کولر آبی

سرویس کولر آبی

  • ابتدا کولر را از برق خارج کنید
  • موتور را از بدنه کولر جدا سازید
  •  شیلنگ ها را جهت وجود نشتی بررسی کنید
  • موتور را روغن کاری کنید
  • پمپ را بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شوید
  • پوشال ها را تعویض کنید
  • سیم کشی را چک کرده و آن را تنظیم کنید

هزینه تعمیر موتور کولر آبی

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین قطعات کولر آبی، موتور آن می باشد. هزینه تعمیر کولر های آبی با توجه به علل از کار افتادن آن ها متغیر است. برای مثال اگر موتور دچار مشکل کوچکی باشد می توان آن را با صرف هزینه ای اندک تعمیر کرد اما اگر موتور سوخته باشد باید آن را تعویض کرد و البته هزینه سنگینی نیز برای آن پرداخت کرد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

دسته :
امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۰/۳/۱۹ چهارشنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف چرا موتور کولر گازی کار نمی کند و چگونه می توان این مشکل را برطرف نمود ؟

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه تیز فروش محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب