ترموفیوز چیست ؟

0 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
ترموفیوز چیست ؟
چکیده مقاله :

ترموفیوز به نوعی محافظ حرارتی گفته می شود که وظیفه ی آن محافظت از گرمای زیاد یا دمای بالا می باشد. ترموفیوزها یک بار مصرف بوده و پس از یک مرحله عملکرد بدون استفاده خواهند شد. به طور کلی تشخیص دما در زمان بحرانی بودن آن بر عهده ترموفیوز بوده و باید جلوی این دما را گرفته و جریان الکتریکی را در مدار قطع کند.

ترموفیوز به نوعی محافظ حرارتی گفته می شود که وظیفه ی آن محافظت از گرمای زیاد یا دمای بالا می باشد. ترموفیوزها یک بار مصرف بوده و پس از یک مرحله عملکرد بدون استفاده خواهند شد. به طور کلی تشخیص دما در زمان بحرانی بودن آن بر عهده ترموفیوز بوده و باید جلوی این دما را گرفته و جریان الکتریکی را در مدار قطع کند.  بر روی قطعه های ترموفیوز دمایی که در برابر آن از خود محافظت کرده و عکس العمل نشان می دهد درج شده است. هر کدام از قطعه های ترموفیوز دارای دمای متفاوت و خاص خود می باشند.

ترموفیوزها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند ؟

همانطور که گفتیم در صنایع و دستگاه های مختلف، دمای ترموفیوزها متفاوت می باشد. از ترموفیوز ها در صنعت لوازم خانگی و در انواع یخچال فریزرها، ماشین های ظرف شویی، لوازم خانگی کوچک و به طور کلی هر لوازم خانگی که از المنت در آن بهره گرفته می شود، استفاده می شوند.  

کاربرد ترموفیوز در یخچال فریزر

ترموفیوزها در قسمت دیفراست یخچال فریزر و از المنت، ترموسدیک یا سنسور تشکیل شده اند. زمانی که به هر دلیلی با مشکل فنی برد فرمان یا تایمر و یا هر مشکلی که سبب افزایش دمای المنت می شود در یخچال فریزرها مواجه می شویم، باید بدانیم که احتمال آتش سوزی در یخچال فریزر و آسیب به دستگاه بسیار زیاد خواهد بود. در این شرایط ترموفیوز وارد عمل شده و با قطع جریان الکتریکی المنت، از هرگونه آتش سوزی و خطر آن جلوگیری می کند.

کاربرد ترموفیوز در موتور های الکتریکی

زمانی که موتور های الکتریکی در تایم و زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرند، دمای آن ها افزایش پیدا کرده و سبب داغ شدن سیم پیچ های موتور الکتریکی می شوند. در این شرایط عایق روی سیم ها که به آن ها شارلاک گفته می شود، شروع به آب شدن کرده و در نتیجه سبب سوختن موتور می شود.  برای جلوگیری از این شرایط از ترموفیوزها استفاده می شود. به طوری که ترموفیوزها پیش از آنکه موتور بیش از حد داغ کند، جریان الکتریکی را قطع کرده و از سوختن موتور جلوگیری می کند.

کاربرد ترموفیوز در ماشین های ظرف شویی

زمانی که المنت گرم کننده آب ماشین های ظرف شویی بیش از حد خود و به هر دلیلی داغ شوند، حوزینگ ماشین ظرف شویی یا قطعات موجود در آن آب می شود. در این شرایط ترموفیوزها مدار را قطع کرده و از سوختنگی و هر گونه آسیب به ماشین ظرف شویی جلوگیری می کنند.

کاربرد ترموفیوز در لوازم خانگی کوچک

از لوازم های خانگی کوچک چون ماکروفر، توستر، پلوپز و ... جهت پخت و پز استفاده می شود. از آن جایی که در این لوازم از المنت استفاده می شود، ترموفیوزها جهت محافظت از دمای بیش از حد و آسیب رسیدن به دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه می توان ترموفیوز را تست کرد ؟

ترموفیوزها دارای یک عدد ورودی و خروجی می باشند که برای تست آن می توان با استفاده از اهم متر آن ها را بر روی حالت بوق قرار داده و سپس به ورودی و خروجی ترموفیوز متصل کرد. زمانی که اتصال بین ورودی و خروجی در حالت عادی باشد و یا در تمام حالت ها برقرار باشد، متوجه سالم بودن ترموفیوز خواهیم شد.

همانطور که گفتیم ترموفیوز به قطعه ای گفته می شود که وظیفه محافظت از دمای زیاد را داشته و در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می کرد. این قطعه یک بار مصرف بوده و پس از قطع کردن، سوخته و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه تیز فروش محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب