لطفا برای‌ استعلام قیمت لحظه ای خرید و مشاوره با این شماره ها در ارتباط باشید.

جهانگیری 09187777014
پشتیبانی 08734231799

کولرگازی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

0 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
کولرگازی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟
چکیده مقاله :

کولر های گازی وظیفه تهویه هوا را داشته و با قابلیت سرد و گرم کردن محیط در فصل های گرم و سرد سال به یکی از مهم ترین لوازم خانگی تبدیل شده اند.

کولر های گازی وظیفه تهویه هوا را داشته و با قابلیت سرد و گرم کردن محیط در فصل های گرم و سرد سال به یکی از مهم ترین لوازم خانگی تبدیل شده اند. از دلایل تولید و طراحی این سیستم سرمایشی می توان به کنترل دمای محیط و کمک به سیکل تبرید تراکمی اشاره کرد. برخی از کولر گازی ها نیز دارای سیستم ضد عفونی و کنترل رطوبت می باشند.
از کولر های گازی می توان در مکان هایی همچون هتل ها، سالن های ورزشی، استادیوم، مساجد، مجتمع های تجاری، ادارات، دانشگاه ها، ورزشگاه ها، خوابگاه ها، فرودگاه ها، سالن های انتظار، مطب پزشکان، بیمارستان ها و ...  استفاده کرد.
از اجزای اصلی کولر گازی می توان از کمپرسور، شیر انبساط ، لوله مویین، اواپراتور نام برد. با استفاده از کولر گازی ها هوای گرم داخل ساختمان توسط تبخیر مایع برد در اواپراتور کولر تبدیل به هوای مطبوع و خنک می شود.  سیستم های کولر گازی به صورت کلی به دو دسته کولر های یک تکه و کولر های دو تکه تقسیم می شوند. که در ادامه با انواع دیگر کولر های گازی و نحوه عملکرد هر کدام به صورت جداگانه آشنا خواهیم شد. 

 

انواع کولر گازی

کولر گازی یک تکه 

  • یونیت با مدل پنجره ای 
  • کولر های گازی مدل پرتال
  • کولر گازی دو تکه
  • کولر های گازی ایستاده ( مرکزی )
  • مدل سقفی و زمینی
  • کولر های گازی مولتی اسپیلت 
  • داکت اسپیلت 
  • مدل اسپیلت دو تکه 


یونیت با مدل پنجره ای 

کولر گازی یونیت با مدل پنجره ای مناسب افرادی می باشد که فضای زیادی برای نصب کولر ندارند. این کولر های گازی در پشت پنجره یا در حفره های داخلی دیوار های بیرونی ساختمان به صورت استاندارد نصب می شوند و طراحی آن ها به گونه ای است که در پشت دستگاه یک فن برای مکش هوای گرم به داخل کمپرسور پنل جلوی کولر قرار بگیرد. با این دستگاه کوچک در تغییر دمای گرم به دمای سرد شاهد خنک شدن کامل محیط خواهید بود. مدل پنجره ای با انواع و ظرفیت های کم و زیاد گوناگونی تولید و ارائه می شود که بر اساس نیاز می توان اقدام به خرید آن ها کرد. 

 

کولر های گازی مدل پرتال

به طور کلی کولر گازی پنجره ای و کولر گازی پرتال عملکرد مشابه یکدیگر دارند. یکی از معایب اصلی این مدل، سر و صدای آزار دهنده آن می باشد. خنک سازی محیز یک سالن تا 500 فوت نیز از مزایای این کولر گازی است. اغلب در زمانی که استفاده از مدل پنجره ای به هر دلیلی امکان پذیر نباشد از این مدل استفاده می کنند.

 

کولر های گازی ایستاده ( مرکزی )

کولر گازی ایستاده دارای ظرفیت بازدهی هوای خنک به محیط با درصد و توان بسیار بالایی بوده و از همین رو در محیط های بزرگی همچون هتل ها، خوابگاه ها، دانشگاه ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این کولر گازی همان طور که از نام آن پیداست قابل نصب در گوشه ای از ساختمان می باشد و قابلیت نصب آن بر روی دیوار یا سقف کاذب وجود ندارد. 

 

مدل سقفی و زمینی

با طراحی مدل سقفی و زمینی بسیاری از مشکلات مشتری های کمپانی کولر های گازی رفع گردیده است چرا که با استفاده از این دستگاه مشتریان متحمل هزینه های بیهوده برای خرید دستگاه تهویه مطبوع نخواهند شد. این کولر گازی قابلیت نصب در سقف کاذب و بر روی زمین را دارد. 

 

کولر های گازی مولتی اسپیلت 

کولر های گازی مولتی اسپیلت دارای چند پنل بوده و از دو پنل داخلی استفاده می کند و تفاوت آن با اسپیلت ها در همین نکته می باشد که چرا که در اسپیلت ها جهت خنک سازی محیط تنها از یک پنل داخلی استفاده می شود. کولر گازی های مولتی اسپیلت به عنوان محبوب ترین و بهترین نوع کولر های گازی از نظر مردم شناخته شده اند. 

 

داکت اسپیلت 

نام دیگر کولر های داکت اسپیلت، کولر گازی کانالی می باشد که از نظر عملکرد تا حدودی با کولر های گازی سقفی و زمینی مشابه هستند. نصب این نوع از کولر گازی باید در داخل سقف های کاذب ساختمان صورت بگیرد و نباید سیستم کانال کشی ساختمان را برای تهویه سایر اتاق ها فراموش کرد. اشغال نکردن فضای محیط ساختمان یکی از مزایای اصلی این کولر گازی می باشد. 

 

مدل اسپیلت دو تکه 

کولر های گازی دو تکه با نام های کولر بی مجرا و مینی نیز شناخته می شوند. این مدل ها که بیشتر در مکان های بزرگ کاربرد دارند، دمای محیط را در تمام  مکان به صورت یکنواخت نگه می دارند. به همین جهت از این مدل در سالن های بزرگ هتل ها، مجتمع های مسکونی و ... استفاده می شود. با استفاده از این مدل می توان محیط سالن و ساختمان را در فصل زمستان نیز گرم کرد. از مدل های مختلف ارائه شده اسپیلت دو تکه می توان به مدل دیواری، سقفی و زمینی، کانالی، ایستاده و مینی اسپیلت اشاره کرد.

 

  1. مزایای کولر گازی
  2.  کاهش آلودگی هوا
  3.   دارا بودن فیلتر ضد حساسیت
  4.    ظرفیت بالا در حالت سرمایشی و گرمایشی
  5.   ضدعفونی کردن محیط
  6.   جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها
  7.   بهترین سیستم تهویه مطبوع
  8.   عدم ایجاد آلودگی صوتی
  9.   تنظیم خودکار دمای محیط
  10.   دارای قابلیت ترموستات دمایی
  11.   کم ترین مصرف انرژی
  12.   قابلیت نصب در مکان های مختلف به صورت مستفل

 

مراحل نصب کولر گازی

1.    انتخاب صحیح محل نصب کولر گازی ( توجه داشته باشید سطح زمین باید با بتن پوشیده شده باشد. )
2.    اجزای کولر گازی را نصب کنید ( برای مثال صفحه فلزی کولر را بر روی دیوار نصب کنید .)
3.    برای بستن کولر گازی سوراخ هایی در آن ایجاد کنید
4.    اتصالات کولر را چک کنید
5.    از وصل شدن لوله های کولر به یک دیگر اطمینان حاصل کنید.
6.    کندانسور کولر را نصب کنید.
7.    دستگاه را روشن کنید.
8.    سیستم برق را به پریز بزنید.
9.    هواگیری کولر را از یاد نبرید.
10.    عایق بندی را جهت حفظ ایمنی اتصالات لوله ی کولر فراموش نکنید.
11.    لوله های متصل شده به دیوار را با گیره محکم کنید.
12.    فوم پلی اورتان را روی سوراخ گیره قرار دهید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه تیز فروش محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب